رفتن به محتوای اصلی

پوشش کلیه نقاط تهران

22225314 66097606 88170374 44403411
تاریخچه فرش ایرانی

تاریخچه فرش ایرانی

تاریخچه هنر فرش بافی ایرانی

تاریخچه فرش ایرانی ، این هنر و صنعتی که از گذشته به عنوان نام و اعتباری برای ایران و فرهنگ ایرانی سایه افکنده است. مفروش کردن هر خانه با فرش ایرانی فرصتی است برای لمس تاریخ چندین و چند هزار ساله ی ایران و تارهای فرش ایرانی جایگاه حماسه هموطنان بافنده ای است که خلقت خداوند را به تصویر می کشند.
 
 
نقوش بکار رفته در فرش ایرانی الهام گرفته از فرهنگ و سبک زندگی بافندگان آن در هر نقطه از ایران است. طوریکه می توان گفت هر فرش ایرانی تابلویی زیبا، گویای طبیعت و فرهنگ خطه ای از ایران پهناور است و با مشاهده ی آن می توان اصالتش را درک کرد.
 
 
به علت وجود این خصوصیت کاوشگران پس از یافتن فرش "پازیریک" در منطقه ای به همین نام  در روسیه به این رویداد مهم پی بردند که این فرش، فرشی ایرانی است زیرا بر روی آن طرحی از اسب سواران ایرانی و اشکال تخت جمشید نقش بسته بود و از آن به عنوان اولین فرش ایرانی یاد می شود.
 
 
آغاز بافت فرش کلاسیک ایرانی به سلسله صفویان باز می گردد و در شهرهایی نظیر تبريز ، کاشان ، اصفهان، کرمان ، یزد ، جوشقان ، مشهد ، استرآباد ، شیروان ، قره باغ ، گیلان و هرات توسعه پیدا کرد و در همین زمان استفاده از طرح های ترنج در وسط قالی و لچک ها رایج شد. همچنین صادرات فرش ایرانی  درزمان فتحعلی شاه و بعد از آن به دست ناصرالدین شاه وسعت گرفت و کشور ایران را تبدیل به بزرگترین  صادر کننده ی فرشهای دستباف کرد.
 
 
دلیل و فلسفه ی پیدایش فرش از ابتدا، استفاده از آن به عنوان زیرانداز بوده است، پس بدیهی است که درشرایط متنوع آب و هوایی ضخامت و جنس آن نیز متفاوت باشد. در مناطق مختلف ایران فرشها به روشهای گوناگون بافته میشود ، این گوناگونی را می توان در  نحوه گره ها، جنس الیاف مصرفی و تنوع رنگ آمیزی مشاهده کرد.
 
 
تفاوت در نحوه گره آن را به دو دسته ی گره ترکی و گره فارسی تقسیم می کند. همانطور که از اسمشان مشخص است، گره ی اول مربوط به مناطق ترک زبان و گره ی دوم مخصوص مناطق فارسی زبان است.
 
 
همانطور که میدانیم برای بافت فرش ایرانی از پشم گوسفندی استفاده می شود. در مناطق مختلف ایران به دلیل تفاوت های آب و هوایی و اقلیمی، وجود مراتع وسیع چراگاهی و همچنین ساعات طولانی روزهای آفتابی در سال، پشم را دارای خواص متفاوتی همچون جعد و دندانه کرده است.
 
 
جعد حالت فنری الیاف و دندانه خاصیتی است که قدرت نگهداری رنگ را به وسیله پشم بالا برده و گذر زمان را بر روی کیفیت و زیبایی فرش بی تاثیر می کند. به علت استفاده از الیاف طبیعی در فرش ایرانی برای استفاده کنندگان آن هیچ حساسیتی ایجاد نمی شود.
 
 
قدمت استفاده از رنگ های گیاهی در تاریخجه فرش ایرانی به هزاران سال پیش باز می گردد و هنوز هم به عنوان استانداردی برای رنگ آمیزی فرش از همین روش استفاده می شود که همین امر به اصالت فرش ایرانی می افزاید. رنگ های طبیعی علاوه بر زیبایی خیره کننده، ثبات بیشتری نیز دارند.
 
 
فرش ایرانی تنها کفپوشی است که بر اثر پا خوردن، شست وشو و نور زیبایی آن مضاعف و چند برابر می شود و همه ی اینها مزایای رقابتی بسیار ارزنده ایی هستند که این دارایی و هنر ملی ارزشمند را از دیگر فرشهای دستباف، در نقاط مختلف جهان متمایز کرده است که متاسفانه عدم توجه به چنین دارایی ملی از سوی تک تک ما باعث شده است در سال های اخیر فرشهای کشور های رقیب همچون ترکیه ، چین و….. قسمتی از بازار  و حتی بازار داخلی را به خود اختصاص دهد.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا