رفتن به محتوای اصلی

پوشش کلیه نقاط تهران

22225314 66097606 88170374 44403411
رنگ های شیمیایی بکار رفته در فرش (۲)

رنگ های شیمیایی بکار رفته در فرش (۲)

رنگ های شیمیایی در فرش قسمت دوم

در ابتدای پیدایش و ساخت رنگ های شیمیایی تعداد آنها بسیار محدود بود

ولی با پیشرفت علم شیمی رنگ های گوناگون با قابلیت مصرف برای تمام

الیاف مصنوعی و طبیعی ساخته شد و به بازار آمد .

رنگ های شیمیایی بعد از پیدایش به سرعت در کارگاه های رنگرزی

رواج پیدا کردند متاسفانه استفاده از برخی این رنگ ها که به

نام رنگ های جوهری و یا آنیلینی معروف هستند لطمه ی فراوانی

به صنعت قالی بافی ایران وارد کردند .

این سری رنگ ها در مقابل نور و آب به هیچ وجه ثبوتی ندارند

و تنها به علت ارزانی قیمت و شفافیت و همچنین سهولت کاربرد

در ابتدا به میزان نسبتاً وسیعی در کارگاه های رنگرزی مورد استفاده قرار گرفتند .

رنگ شیمیایی در فرش

رنگ های جوهری یا بی ثبات

بیشتر رنگ های اولیه ی شیمیایی در این گروه طبقه بندی می شوند .

این سری رنگ ها در مقابل نور و آب به هیچ وجه ثبوتی ندارند .

امروزه فرش های رنگ پریده ای که در زمان پیدایش این رنگ ها بافته شده اند

دیده می شوند که فاقد زیبایی ها و شکوه فرش های قدیمی بوده

و ارزش احتمالی آنها فقط به دلیل قدمت آنها است .

رنگ های قلیایی در این گروه هستند و بدیهی است اثر مصرف آنها باید

خودداری شود از دیگر عیوب این سری رنگ ها این است

که در مرور زمان پرزها در سطح فرش به رنگ خاکستری در می آیند

در حالی که قسمت انتهایی و بن پرزها تقریبا رنگ اولیه ی خود را حفظ می کنند .

با تمام این عیب ها هنوز هم متاسفانه به لحاظ ارزانی و شفافیت

و کاربرد آسان آنها برخی از رنگرزان بی اطلاع ، در رنگرزی الیاف خود ،

به ویژه در فام های فیروزه آبی و نارنجی ، از این رنگ ها استفاده می کنند .

 

 

رنگ شیمیایی در فرش

رنگ های نیمه ثابت

این رنگ ها در مقایسه با رنگ های سری اول الوانی با ثبوت بسیار بیشتری هستند

و در اثر مرور زمان در مجاورت با نور نیز تا حدودی رنگ ملایم به خود گرفته

و به اصطلاح فنی پخته می شوند . خوشبختانه بیشترین تعداد از رنگ های

شیمیایی در این گروه قرار دارند .

 

رنگ شیمیایی در فرش

رنگ های ثابت :

رنگ هایی هستند که ثبات آنها دائمی است و الیاف رنگ شده با آنها در

مقابل و با شست و شو تغییر رنگ نمی دهند .

عیب بزرگ این رنگ ها این است که در اثر مرور زمان حالت خامی

خود را از دست نداده و مایه ی نرم و ملایم به خود نمی گیرند

و به اصطلاح جا افتاده نمی شوند (مانند رنگ های کرومی )

این سری رنگ ها چون با دندانه ی بیکرومات پتاسیم به کار می روند

به این نامیده می شوند .

رنگ های گرومی در اواخر قرن نوزدهم شناخته شده اند ولی بیشتر

مصرف خود را بعد از جنگ جهانی دوم در رنگرزی پیدا کرده اند

و امروزه به میزان فراوانی در رنگرزی الیاف قالی های ایرانی مصرف می شوند .

 

رنگ شیمیایی در فرش

دو رنگی ناگهانی :

هرگاه در متن و حاشیه ی فرش یک تغییر ناگهانی رنگ دیده شود

به اصطلاح به آن ((ابرش)) می گویند . این کیفیت که گاه ممکن است

زیبا و دلپسند هم باشند ممکن است در سطح معینی از فرش امتداد

پیدا کرده و سپس قطع شود . دلیل بروز این حالت ، تغییرات مدت جوش

کلاف ها و یا کم و زیاد شدن مواد رنگی و دندانه های مصرفی در موقع

رنگرزی است . یکی دیگر از علل بروز کیفیت دو رنگی عدم خاصیت یکنواختی

در رنگ پذیری پشم است . اگر پشم خوب شسته شده و جور و

یک دست شود خاصیت رنگ پذیری آن یکنواخت خواهد شد و به همین

دلیل بعضی ها عقیده دارند که به جای رنگ کردن کلاف خامه بهتر است

پشم رنگ شود که در این صورت پشم رنگ شده در مرحله ی حلاجی

یکنواخت می شود . کیفیت دو رنگی بیشتر در مراکز بافت عشایر و

روستایی که به علت کمبود سرمایه کلاف های پشم را در دفعات

مختلف خریداری می کنند به وجود می آید . و در کارگاههای بزرگ قالی

که کلاف های رنگ شده را که همیشه به مقدار کافی در اختیار دارند

کمتر به چشم می خورد .

رنگ شیمیایی در فرش

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا