فرش‌های زربفت یا زربافت
ارسال شده در: اسفند ۲۱, ۱۳۹۶, توسط : پشتیبان سایت
http://alvand1.com

فرش‌های زربفت یا زربافت

از آنجا که فرش‌های پشمی و ابریشمی هرچند زیبا و نفیس

سلیقۀ مشکل پسند طراحان و طبع بلند پرواز شاهان صفوی

را ارضا نمی‌کرد ، می‌بایست نوع دیگری از فرش که خاطرۀ فرش

بهارستان را در ذهن تداعی کند تولید می‌شد . درخشندگی طلا و نقره ،

اگر پای در جای جای فرش می‌گذاشت ،

جلوۀ رنگ‌های فرش دوچندان می‌شد و همدست با ابریشم ،

رقص نور و رنگ در فرش برپا می‌کرد . علاوه بر آن ، طراحان می‌دانستند

اگر کسی بداند که فرشی زربفت (زربافت) است ،

از آن فرش تصوّری وهم‌آلود و خیال‌انگیز می‌سازد که

حتّی نگاه چند باره به آن ، این وهم و خیال را زایل نمی‌کند .

فرش زربافت

فرش‌های زربفت (زربافت)

قالی‌هایی گل برجسته هستند که قسمت‌های غیر برجستۀ

آن‌ها گلیم‌باف است ( مانند فرش‌های سوف ) .

در قسمت‌های گلیم‌باف ، نخ سیم تاب ( نقره تاب ) به موازات پود

از میان نخ‌های چله عبور می‌کند و این نخ‌های سیم‌تاب از روی فرش

به خوبی دیده می‌شوند .

بر حسب اینکه نخ سیم‌تاب چه رنگ باشد ،

رنگ قسمت‌‌های گلیم‌باف نقره‌ای ، طلایی یا مسی کمرنگ به نظر می‌رسد

. پرز قسمت‌های برجستۀ فرش که اعظم

یا تمام آرایه‌های طرح را تشکیل می‌دهد بیشتر ابریشمی است .

فرش زربافت

تاریخچه فرش‌های زربفت

این گونه فرش‌ها ، به ویژه در اواخر قرن شانزدهم و اوایل هفدهم میلادی ،

به تعداد زیاد بافته شده‌اند .

تاکنون چهارصد تخته از آن‌ها شناخته شده و ممکن است

تعدادشان تا هشتصد تخته هم باشد .

بعضی از آن‌ها به دوک ونیز (Duke of Venice )

و چهار تخته به آنتونی شرلی هدیه شده است ،

اما بیشتر آن‌ها توسط تجّار یا سیّاحان اروپایی به اروپا وارد شده‌اند .

این فرش‌ها منحصراً برای دربار صفوی تولید می‌شد

و دربار بخشی از آن‌ها را جهت فروش به بازار عرضه می‌کرد .

http://alvand1.com
http://alvand1.com

گروه « فرش‌های لهستانی » بخش کوچکی از فرش‌های زربفت (زربافت) را تشکیل می‌دهد .

فرش‌های زربفت (زربافت) آن قدر زیبا بوده‌اند که صاحبان‌شان ترجیح می‌دادند

آن‌ها را به عنوان تابلوهای تزئینی به دیوار آویزان کنند .

بیشتر این قالی‌های زربفت (زربافت) ،

پس از چهارصد سال ، صدمۀ زیادی ندیده‌اند .

برای وارد کردن طلا و نقره در فرش مشکلات زیادی وجود داشت .

طلا سنگین و بسیار گران ، و نقره هم سنگین و

تهیۀ خالص آن بسیار مشکل بود . نقرۀ ناخالص هم سیاه می‌شد .

باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد تا با مصرف کمی نقره

و مقدار ناچیزی طلا سطوح بیشتری طلایی و نقره‌ای شود .

چارۀ کار ، روشن کردن نخ‌های ابریشم با ورقۀ نازکی از نقرۀ مطلا بود .

این فن‌آوری بسیار زیرکانه و پیشرفته است

و روشن نیست که صنعتگران صفوی تا چه میزان از تجربیات پیشینیان خود سود برده‌اند .

فرش زربافت

چگونگی تولید نخ سیم‌تاب

نخ سیم‌تاب از پیچیدن نوار باریک و بسیار

نازک نقرۀ مطلا دور نخ ابریشم تولید شده است .

آزمایش‌های دقیق انجام شده نشان می‌دهد

که بیش از ۹۸ درصد مواد روکش فلزی نخ سیم‌تاب ، نقره است .

قسمت عمدۀ ۲ درصد دیگر را طلا و ناخالصی‌هایی

مانند سرب تشکیل می‌دهد که در طبیعت با سنگ معدن نقره همراه است .

البته جدا کردن این ناخالصی‌ها کار ساده‌ای نبوده است .

پس از چهارصد سال نمی‌توان با دقت چگونگی تولید

این نوارهای فلزی را حدس زد امّا وجود جیوه در آن ممکن است

ما را راهنمایی کند .

پهنای این نوارها حدود ۰٫۲۵ میلیمتر و ضخامت آن‌ها

نیز بسیار کم است . برای تولید آن‌ها احتمالاً ابتدا یک ورق نسبتاً نازک نقره

با حداکثر درجۀ خلوص ، جیوه‌اندود می‌شد

و سپس با ورقه‌های بسیار نازک طلا روکش می‌شد .

ورقۀ نقرۀ روکش شده با طلا ، مدتی در گرمایی ملایم قرار می‌گرفت

و سپس این ورقۀ روکش شده را که نسبتاً ضخیم بود

پس از سرد شدن آن‌قدر از میان غلطک‌های فلزی عبور می‌دادند

تا نازک و نازکتر شود . ورقه‌های نازکی را که به این روش آماده می‌شد

با قیچی‌های مناسب به پهنای مورد لزوم می‌بریدند .

این نوارهای بلند بسیار نازک و باریک ،

به کارگاه‌های مخصوص ارسال می‌شد تا با ابزارهای مناسب

دور نخ‌های ابریشمی پیچانده شوند .

فرش زربافت

قالیشویی الوند

شستشوی انواع فرشهای ماشینی و دستباف با بهترین مواد و استفاده از مواد نانو برای حفظ عمر فرش

و خشکشویی مبلمان تهران در منزل رفوگری و رنگبرداری فرشهای اعلاء بهترین و ارزان تر از همه جا

سرویس سراسر تهران و حومه  ( اسلامشهر ، شهر ری و… ) قالی ها و فرش های شما را لول شده

به همراه کاور و با ضمانت کتی به شما تحویل میدهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *