رفتن به محتوای اصلی

پوشش کلیه نقاط تهران

22225314 66097606 88170374 44403411
قالی ارمنی باف

قالی ارمنی باف

قالی ارمنی باف ایران

به آن دسته از قالی هایی می گویند که پس از سکونت ارمنیان

در مناطقی از ایران در عهد شاه عباس صفوی، توسط ایرانیان ارمنی

با حفظ ویژگی های اصیل قالی ایرانی و تحت تأثیر فرهنگ قالی بافی

قدیم ایشان در ارمنستان بافته می شد و تا چند دهه قبل هم ادامه داشت.

ارمنیان با ایرانیان رابطه بسیار کهن و ریشه های مشترک

فرهنگی بسیار دارند. برای مثال، شواهد نشان می دهد

که ارمنیان پیش از گرایش به آیین مسیح، مثل ایرانیان،

به آیین مهر گرویده بودند و نشانه های دین مهر هنوز در تاریخ و فرهنگ

آنان باقی است .

قالی ارمنی باف به طور کلی

با ویژگی های زیر شناخته می شود: نقشه ها اغلب ذهنی، هندسی،

واگیره ای (مانند ماهی، شاخ بزی و گل پنبه ای)، رنگ های پخته و غالباً تیره فام

(لاکی، سرمه ای، قرمز)، تخت باف، تک پود و با الیاف پشم و پنبه.

 نکته قابل تأکید قالی ارمنی

که ارمنستان در گذشته ای نه چندان دور تحت امر پادشاهی ایران بود

و بدون شک بسیاری از سنت های این مناطق مشترک است

که هم اکنون نیز علی رغم وجود تقسیمات سیاسی و جغرافیایی می توان

نمونه های بیشماری را در نقاط مختلف آن مشاهده کرد. درباره طرح های مشترک

و حتی نقش های واحد در این مناطق می توان به موارد متعددی اشاره کرد

از جمله حاشیه قدیمی دوستکامی از نمونه های بسیار زیبا و مشترک

بین فرش های مناطق مرکزی ایران و جمهوری ارمنستان است.

بنابراین، چناچه نگاره ها یا نقش های مشترک بین قالی های مناطق قفقاز،

به ویژه ارمنستان و مناطق داخلی ایران مشاهده شود،

علت آن را باید در ریشه های مشترک جست و جو کرد، ریشه ای به نام سنت

قالی بافی ایرانی .

http://alvand1.com

http://alvand1.com

معرفی نمادهای موجود در قالی ارمنی باف

کیش پرستش جانوران و گیاهان در ارمنستان ازمنه باستان

و قرون میانی نیز همچنان به موجودیت خود ادامه می داد

و حتی خاندان های سلطنتی و اشرافی شکل جانوران مورد پرستش

و احترام را، به مثابه نشانه های رزمی، بر روی پرچم ها و سلاح های

خود تصویر می کردند. شاهین، عقاب، برّه و گراز، مار یا اژدها از جمله

جانورانی بودند که اشکال آن ها به مثابه نشان رزمی روی پرچم های

خاندان سلطنتی و حکام ارمنی نقش می بست .

همین جانوران و گیاهان با مفاهیم نمادین در هنرهای آنها از جمله قالی

بافی نیز به کار می رود. قالی ارمنی باف ایران نیز،

که ادامه هنر قالی بافی ارمنیان در ارمنستان و به بیان بهتر حاصل تلفیق

سنت قالی بافی ایرانی و ارمنی است،

تعدادی از این نمادها را در بر دارد:

آب و اژدها یا نقش اژدها Dragon) (Rugs که گاه به صورت بسیار انتزاعی

نقوش اس شکل (S) که حرف اول نام خدا در زبان ارمنی نیز هست

به کار می رود و در قالی ارمنستان این حرف نماد مار کوچک و آب نیز هست.

ماهی درهم یا ماهی و گل نیلوفر، صلیب، بته، درخت زندگی، عقاب

و نقشمایه مثلثی از نمادهای دیگر قالی ارمنی باف است. میوه انار و انگور،

طرح گلدانی و مهرابی نیز جزو نمادهای این قالی است.

در نهایت باید به نقوش مثبت و منفی که اصولاً در حاشیه بزرگ تکرار می شوند

و به گفته ارمنیان نمایانگر دو جنس زن و مرد هستند اشاره کرد.

  شایان ذکر است که قالی ارمنی پیش از ورود به ایران (قالی ارمنستان)

علاوه بر نمادهای نامبرده دارای اشکال نمادین زیر بوده است:

ققنوس (پرنده مقدس، نماد شکوه و برخاستن از میان مردگان)،

نبرد ققنوس و اژدها، جنگ خروس و گاو (نمادی از آفرینش و احیای طبیعت)،

اسلحه، کمان و شمشیر (نماد دفاع در برابر شیطان)،

سر یا شاخ گوسفند (مظهر قدرت و نیرو)، شکوفه (نماد حاصلخیزی).

 

قالیشویی الوند شستشوی انواع فرشهای ماشینی و دستباف

با بهترین مواد و استفاده از مواد نانو برای حفظ عمر فرش

دیدگاهتان را بنویسید

برگشت به بالا