قالی شکارچرخ
ارسال شده در: اردیبهشت ۵, ۱۳۹۷, توسط : پشتیبان سایت
http://alvand1.com
قالی های شکارچرخ

معرفی قالی های شکارچرخ  و بشریت

در هنر اسلامی هر طرح و نقش علاوه برمضمون و زیبایی ظاهری اش دارای یک معنای درونی می باشد

معنای که به عالم باطن بازمی گردد. و هر زمان که بیننده زیبایی ظاهری را کنار بگذارد به زیبایی ذاتی پی خواهد

برد که زیبایی امری درونی است و خارج از ذهن بیننده و هنرمندان خوش ذوق با جهان بینی عرفانی ،

در آثارشان حس خاصی به بیننده القا می کنندحسی که جریان هستی را زمزمه می کند.

حسی که باآن بهار همراه با فصل زایش هنرمی شود فصلی که زیباییها درآن معنا پیدا می کند،

قالی های شکارچرخ
http://alvand1.com
http://alvand1.com

قالی های شکارچرخ

این قالیچه نفیس دارای سه حاشیه می باشد یک حاشیه پهن و دو حاشیه کوچک (طره) و متن میباشد

متن بصورت لچک ترنج با مضمون شکار چرخ مزین شده است که دارای مضامین عرفانی و فلسفی است

اگر در هنگام نگاه به طرح، خود را در فضا فرض کنیم و به زمین نگاه کنیم صحنه شکار انسان و حیوان

را روی زمین مشاهده می کنیم که در مرکزفرش یا ترنج میانی با نقش گرفت و گیر یا همان تشعیر

که نقوش برجسته هنر اسلامی است بگونه ای دایره وار که بیننده را مدهوش خود می سازد نقش شده است

انسانی سوار بر اسب که نمونه کلاه او به دوران صفویه شبیه است مشغول شکار و خوشگذرانی است و به

اصطلاح سرگرم هیاهوی دنیوی و نقش اصلی را برعهده دارد.

 

قالی های شکارچرخ

معرفی قالی های شکارچرخ

خطوط اسلیمی در بین این تصاویر راههای پرفراز و نشیب زندگی است که بصورت اسلیمی هایی

ماری یا ابرها و درختچه های قابل مشاهده است و در فاصله کمی دایره ای دیگر با چرخش پرندگان رنگارنگی

و زیبای درحال حرکت دوارگونه تجسم شده است زیراکه دایره نمادی اززمان ونمادی ازحرکت

پیوسته و مدور آسمان می باشد

و نشان دهنده آسمان کیهانی است و دایره با حرکت پویایی خود نمایانگر تغییر است

و در دایره سوم چهار شاهین

در حال چرخش دایره وار دور این حلقه ازپرندگان در حال پرواز هستند و در سرترنج پایین

دو پرنده اسیرعقابی شده اند

و سر این پرندگان به طرف پایین است و چون سرگرم لذایذ دنیوی شده اند به قعر سقوط نموده

و گرفتار حیوانات درنده گشته اند.

در سرترنج بالا چهار پرنده در زیر چتر حمایتی همای سعادت قرار گرفته اند و نگاه این پرندگان

به سمت وسوی بالا می باشد و به عروج تفکردارند.

 

قالی های شکارچرخ

نقش سیمرغ

در لچکی های بالای فرش نقش سیمرغ یا همان همای سعادت در میان گلها و برگهای ختایی کار شده است.

دو لچکی پایین فرش درمیان گلها وبرگهای ختایی حالت گرفت و گیر (تشعیر) و حیوانی که طعمه قرارگرفته

سر را به طرف زیر قرار داده است و برای رهایی از چنگال حیوانی که اسیر شده به اطراف خود نگاه نمی کند و

عروج را نمی بیند و اسیر و گرفتار شده است.

پرنده نمادی از رهایی و آزادی است و پیروزی خیر بر شر، خوشبختی و نیک روزی، بشارت بهار،

با روری و باران خواهی و …. است فرش از رنگ بندی و طراحی استادانه ای ‏برخوردار است.

تضاد سرد وگرم حاکم بر رنگ بندی فرش ‏که با تضاد تیره و روشن نیز تقویت میگردد.

در جلوه ‏ی جزئیات طراحی انجام شده بسیار موثر است. در ‏ابتدای فرش کتیبه ای بافته شده است.

که متن آن به ‏این شرح است.

قالی های شکارچرخ

 

(اصفهان- بافت غلامعلی حقیقی- طراح عیسی‏ بهادری- سال۱۳۵۴) و

(تقدیم به آستان مقدس آقا علی بن موسی ‏الرضا(ع) )

که اکنون درگنجینه فرش و منسوجات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

معرفی قالی بشريت

قالي بشريت شاهكار زيبايي است كه فلسفه حيات و ‏تداوم زندگي در قالب سه مرحله از حیات انسان، ‏

خلاصه نموده است. این طرح های سه گانه به نحوي رويا ‏گونه آینه تمام نمای زندگی بشریست

(خام بودم ، پخته ‏شدم ، سوختم) در قسمت سر ترنج بالا دو کودک نقش ‏شده است که توان زیادی نداشته

و پشت به پشت یکدیگر ‏داده اند تا نیرو گرفته بلند شوند. در مركز كه همان ‏ترنج قالي است. دوران جوانی و

پخته شدن است.

فیگور ‏ها جوان و سر حال در حال شور و نشاط جوانی اند و در ‏پای ترنج دو قهرمان داستان به انتهای زندگی

رسیده ‏اند و در حالی که به یکدیگر تکیه داده اند روی ‏زمین ولو شده اند. این فیگورها به طرز ماهرانه ای ‏با

گلها و برگ های ختایی جان گرفته و تجسم یافته ‏اند.‏

فرش فاقد لچکی بوده و از رنگ بندی وطراحی استادانه ای ‏برخوردار است. تضاد سرد وگرم حاکم بر رنگ

بندی فرش ‏که با تضاد تیره و روشن نیز تقویت می گردد. در جلوه ‏ی جزئیات طراحی انجام شده بسیار موثر است.

در ‏انتهای فرش کتیبه ای بافته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *